Zselyke az óvodában úgy vezette le a stresszt ,hogy mindent a szájába akart venni. Állandó figyelmet igényelt volna ,kiszámíthatatlan viselkedései okán. A szemkontaktust nem hogy nem lehetett elérni nála ,de az egész fejével fordult el. Ez a belülre zárkózás nagyon megnehezítette az ott dolgozók munkáját, és persze az egyre furcsább viselkedés azt eredményezte , hogy egyre furcsább lett a társai szemében. A diagnózis után elindultak a pletykák, a hátunk mögött suttogások. Szegény…. Vagy más jellegűek. Láttuk a lesajnálást , érzékeltük, hogy valami különc kis csodabogárnak nézik és mi kevesek vagyunk. Kevesek lennénk mindenkinek külön külön elmagyarázni. Gyermekeimnek nemsok barátja volt. Nem sok, de számunkra nagyon értékesek. Fontos részei voltak a hétköznapjainknak, amennyiben erőt adtak, azzal hogy őket kicsit sem érdekelte Zselyke furcsasága. Néha eljöttek hozzánk. Zselykét sosem zavarta a közelségük . Akár az oviban akár az utcán sétálva … érződött egy kis elfogadás mindannyiunk felé. Persze ez nem a diagnóziskor kezdődött, de nem is végződött. Csengének is fontosak voltak hiszen ő is egy elég zárt világban érezte magát. Őket tudtuk beengedni a mi zárt világunkba. Amikor Zselyke második évét kezdte az oviba már tudtam éreztem, hogy nem hagyhatom itt sokáig. Féltettem, hogy Csenge elballagásával ki fog úgymond vigyázni Zselykére. Ki védi meg. Nem mint ha háborúba indulnának reggelenként , de egy ilyen helyzetben egyszerűen már mindentől félted. Az első napon azonban választ kaptam rá ,hogy ki fogja megvédeni. Zselyke amint át öltözött befutott. Én mentem utána és a következőnek lettem fültanúja. Egy kisfiú gúnyolódó hangnemben piszkálta Zselykét ,mire egyik kis barátunk odaszólt neki a maga kis rosszfiús hangnemében.
- A Zselyke más mint mi , de ha bántani mered én pofán váglak! Álltam kint és ezt hallgatva valami idióta megnyugvást éreztem. Talán be kellett volna mennem és rendet tenni. Talán oktatni kellett volna amaz kis ördögfajzatot kit a végtelenségig imádtam, hogy nem kell azért pofán vágnia senkit ! Lehet ezt másként is! Aztán meg el kellett volna magyarázni a piszkálódó gyereknek Zselyke másságát, de akkor , könnyekkel a szememben ez nem ment volna. Az is kérdéses ha a felnőttek világa oly kevéssé érti, mit várjunk a kicsi gyermekektől? Noha tudtam ,hogy kis ördögöm megtette volna. Simán pofonvágott volna bárkit ha indokát érezte volna. S itt akkor megint nézzünk egy kis stresszkezelést. Vajon van e más magyarázat viselkedésére, mint hogy ő azt tanulta meg , miszerint agresszív formában lehet megvédenie magát vagy mást? Egy gyerek vajon ilyennek születik? Vagy talán előszedi az otthon látottakat? A gyereket ki tanítja fenyegetőzésre , arra hogy hogy kell felemelnie a hangját? Honnan tudja hogy hogyan kell hatást gyakorolni a nála kisebbekre? Ő egy példája volt annak, hogy pofozgatta az anyját előttem már akkor, vagy oda odalegyintett, hiszen lehet szépíteni szavakkal. Ő nekiment társainak, ha nem ő mutatta meg nekem az ovi új kistraktorját az udvaron. De akkor hiszem, hogy tele volt szeretettel és szeretetre való igénnyel. A ragaszkodás vágyával, amit csupán rosszul kezelt. Véleményem nélkül teszem fel a költői kérdést ,miért? Azt hogy engem szeretett a maga kimondatlan formájában, abban biztos vagyok. Nem másért, mert tudta hogy elfogadom noha a tiszteletet is meg kellett adnia. Bármekkora bohóc voltam a kedvéért , amíg ha azt mondtam állj , akkor állj. Úgy voltam a barátja ,hogy nem voltam a barátja. Egy felnőtt voltam . Attól még rendreutasításán kívül ugyanúgy játszottam , fogócskáztam vele az ovi udvarán , ahogy a többiekkel. Sokan sokan együtt. Hogy jön mindez Zselykéhez? Úgy hogy ez is az elfogadásról szól . Ha egy gyerek rossz, annak oka van! S ez a példa volt egy olyan előttem amely arra tanított , hogy milyen szülő NE legyek soha. Mindent megengedő , minden gyeplőt átadó, minden áron megvédő! Vagy talán nem ez az oka annak hogy rossz volt, hogy nem tudta kimutatni az érzéseit, csak akart és parancsolt ahol tehette? A reggeleken egymástól nem nagy távolságban ült a két gyermek. Egyik alkalommal éppen egyszerre az akkor 6 éves ördögöm aki az iskolára készült …szerette volna lehetőleg nem levenni a cipőjét. Mellette a fiatalabbka autista Zselyke lánykám, sem igazán mutatott hajlandóságot. Én az ujjammal gyermekemre mutattam .
- Húzd le a cipődet !nem nyávogtam , nem könyörögtem. Ezt a mondatot ismételtem katonásan , s ha indokolt volt kezét húztam a cipője felé jelezvén, mi a teendője és hogy én ezt nem fogom helyette megtenni. A másik anyuka megszólalása előtt a fia szólalt meg. Kinyújtotta a lábát és azt mondta:
- Húzd le a cipőm! s anya mint hű szolga néhány finomnak árnyalt szó, szégyenkezés ellenére is , hű szolgának bizonyult. Levette fia lábáról. S a többi anyuka rám nézett s néztük ezt a groteszk jelenetet. Hát így lész egy emberből szolga. Hát igy mutatja meg a gyereknek, hogy „ főt hajt nagysága elött ”és ez SOSEM lesz egy a szeretettel! Én csak hajtogattam azt a kis kurta mondatot és ugye mondanom sem kell mi lett volna, ha csak egyszer is megteszem helyette. Megkaptam sokszor az anyukáktól, hogy olyan vagyok mint egy őrmester. Igen! Amit a gyermek megtehet, azt meg kell tennie. Amire nem képes , azt úgysem fogja. Azon a délutánon egy kislány aki reggel végignézte a jelenetet, rászólt az édesanyjára, hasonló stílust öltve hátha neki is bejön.
- Húzd fel a cipőm! -Nála ez nem jött össze. De a lényeg, hogy így hatunk egymásra. Amit az egyik gyerek lát egy másiktól, ki fogja próbálni ha számára ez könnyebb , kényelmesebb útnak tűnik. Ezt az egymásra való hatást oly sokszor felejtjük el. Én viszont nyertem minden alkalommal a saját gyermekemmel szemben , de az igaz, hogy talán ez több időt vett igénybe mint normál társainál. Így tudtam körülbelül mikor érjek oda és mikor indulhatok a dolgomra szabad emberként. S itt hozzáteszem , ha gyermekem nem lett volna rá képes nem is játszom meg a bazári majmot, de a gyakorlás az gyakorlás! Tudtam, hogy képes rá. Nem érdekelt ha sír… Nem érdekeltek az értetlen arcok! Egy embernek csak magában kell biztosnak lennie. Csak magának kell tudni ,hogy jól cselekszik. Jól cselekedtem. S ha még annyira visszakanyarodhatnék… Sokat tűnődtem azon ha a másik szülő helyében lettem volna, lett volna bennem annyi empátia, hogy míg nézem hogy ő küzd az övével , addig én akár példát is mutathatnék, hogy ez nálunk is így működik? Hogy az enyémnek pont úgy kötelessége mint az övének? Szóval eszembe jutott volna? Határozottan ! Határozottan igen , s ez mégsem egyenlő az ítélkezéssel, csupán szemléltetem a nem egyforma gondolkodásmódunkat. Egy autista esetében sosem tehetünk kivételt. De azt gondolom, hogy egy nem autistánál sem érdemes. Hiszen nem a lehetetlent kell várni tőlük! Nem arra buzdítok mindenkit, hogy legyen hajcsár! Inkább arra ,hogy vegyük észre a környezetünket, és ne csak nézzünk hanem lássunk is. Értsük és érezzük át a helyzetét, s mindenkit a saját képességein keresztül ítélj.
( Mielőtt keresgetnék az ismerősem ki lehet a ki? Nem kell keresgetni! Nem kell ítélkezni! Nem kell velem egyetérteni. Ezek az én nevelési elveim lenyomatai , az én szemszögöm , az én igazságom . Ha valaki ettől mély fájdalmat fog érezni az viszont csak azért lesz hogy az élet vegy kicsit elgondolkodtassa, mert minden írás egy tükör melyben saját lelkünk látható. )
Utolsó kommentek