Nem szeretnék csak az én gyermekemből kiindulni ha a rossz stresszkezelésről van szó. Mert ugyan vannak átfedések , azonban nem egyforma az eszköztár. Az autizmussal élő gyermekek, felnőttek gyakran mutatnak zavaró, látszólag érthetetlen, akár veszélyes viselkedéseket sok más okból is, amelyek szokatlanul intenzívek és tartósak lehetnek. Megkérdeztem több szülőtársamat milyen tapasztalataik voltak ezzel kapcsolatban. S az ember lát is ezt azt… S hogy ezt vizsgálni tudjuk először is pontosítanunk kell megint a szülő szerepét. Mert a gyermek - szülő kommunikáció , a látni vélt verbális és a nonverbális jelek szolgálnak alapul sok stresszkezelési nehézségnek. Nem a szülőket hibáztatom , hiszen tapasztalatból tudom , hogy adott helyzetekben milyen nehéz megtalálni velük a kapcsolódási pontot, de a tudatosítás fontos. Így meg kell, hogy értsük mit rontottunk el esetleg ahhoz ,hogy változtatni tudjunk idővel. S még azt is hozzátenném , elég vékony a jég itt is a sajátos nevelésű igényű gyermeknél és a normálisnak kikiáltott gyermekek között. Az agresszivitás tudjuk ,hogy a felnőttvilágban is népbetegség. Ott a tévében , a boltok kacskaringó sorai közt , mindenhol ahol ember van. Mindenhol! Tehát teljesen logikus és természetes számomra ,hogy tudjam a gyermekeink nap mint nap szembesülnek vele úgy ,ahogy Zselyke látta a már említett videoklippben. No de mi történik vajon, ha a két éves nyitott elme a teljesen átlagos kis gyermekkorába azt hallgatja ,hogy a szülei ordítanak , márpedig! Ordítanak. Mert akad bőven helyzet, amikor az ember kétségbeesetten a saját neveltetése által begyűjtött eszközöket használja . Nos a gyermek mindezt végig nézi. Érzi a feszültséget. S amikor azt gondoljuk ,egy kisbaba nem érti ha verekednek is esetleg a szülők, a rossz hírem hogy a tudatalattijuk biztosan tárolni fogja azokat az ingereket. Az ajtó becsapást , a sírást, a gúnyt hangsúlyát. A hangok élénken elraktározódnak mint ahogy könnyen jegyzünk meg egy dallamot , ha lejátszani vagy a dal szövegét elénekelni nem is tudjuk. Vagy gondoljunk csak az alkoholizmusra való hajlamra. Mert azokat is a neveltetetéssel kódolják a szülők a gyermekükbe. Kinyitják a hűtő ajtót ! Kiveszik a sört ! Kibontják a sört! Megisszák a sört! Mindezt esetleg többször megismételve. Majd pedig a pár éves gyermek szépen látva a következményeket megjegyezi … raktározza. Nem törvényszerű ,hogy alkoholista lesz belőle, de a hajlamot hordozza. Egy trauma is kiválthatja, hogy ezt a beidegződést előveszi. Ezt a példát azért hoztam ide ,mert jól szemlélteti ,hogy fogalmunk sincs sokszor, hogy hol volt az a pont amikort igazán segíteni lehetne, vagy lehetett volna. Tehát vegyük most példának a sikítást mint a gyermek védekező mechanizmusát. Az autisták közül sokan nagyon éles hangon sikítanak kitartóan. Na de miért? Azt hinnénk, hogy iszonyatosan nehéz és bonyolult erre a válasz pedig teljesen egyszerű. Mert akkor figyeltek rá! Mert ha csak egy kicsit felemelte a hangját már rohantak a kiságyhoz. Nem hagyták sírni , nem volt meg e helyzetekben az a következetesség , aminek akkor lenni kellett volna. Mivel ez egyszer megtörtént, a gyermek újra próbálkozik. Újra hangját emeli , s ha nincs reakció de már megtanulta, hogy ez a számára szükséges viselkedés hogy ráfigyeljenek , egyre hangosabban fog sikítani. Nem azt állítom ,hogy olyankor teszi amikor nincs rá oka. Nem azt állítom hogy nem akar vele mondani valamit. Nem azt mondom ,hogy mindig hagyni kell a gyereket ha üvölt , viszont a mérlegelés fontos. Amikor bekerül a közösségbe 3-4 évesen mit fog tenni? Előveszi azt , amit már megtanult. Megtanulta ,hogy rá fognak figyelni , sajnálni fogják , törődnek vele. Így minden számára fusztráló helyzetben ez lesz az a viselkedés ,amelyről nagyon nehéz lesz leszoktatni. Az agresszió része még az ha a gyermek harap, csíp, pofon vág. Mert ő ugye nem érzi azt, hogy a másiknak az fájdalmat okoz. De a dühét egyszer valamiért mondjuk úgy vezette le hogy rágni kezdte a cumisüveget , és hagyták. Merthogy legalább megnyugszik! De ez ezen a ponton még nem egyértelmű, mert a fogzás mindig benne van. De amikor mondjuk megharapja az anya kezét , az ajtófélfát , bármilyen olyan tárgyat ami a kezébe kerül az már nem normális. Nem normális már önmagában az sem, ha hagyjuk. Mi tanítjuk meg ne feledjük, hogy mi a normális. Baba korban a rágókával igen , 2-3 éves korban nem! A környezete az embernek meghatározó. A közösség sok fusztráltságot hozhat elő a zavart gyermekekből. Előfordulhat, hogy a saját fejét vágja a falba , vagy nagy követ kezd el dobálni gyerektársai felé mert éppen az jut eszébe. Ki tudja! Lehet hogy látta , hogy valaki dühébe földhöz vágott valamit, és megjegyezvén ezt a sémát alkalmazza. Nem érdekli őket hogy ez fáj. Nekik sok a világ hírtelen ,és ezt valahogy ki kell hogy fejezzék! A lényeg a következetesen nem engedés. Meg kell rá találni a formát, ahogyan igen. Mindezt nehezíti amit látunk az utcákon, amit magam is annyiszor láttam két szemmel , és sosem fogom megérteni. Sokszor láttam, hogy a kisgyerek pofoncsapja az anyját és ő meg hagyja! Sokszor láttam bevásárlóközpontokban például ,hogy a három éves gyertek teli torokból ordít hogy ő márpedig mit akar és mennyit! És nem is ez a baj. A baj ,hogy a belefáradt szülő leemel mindent a polcról , csak hogy csönd legyen. S ha nem? Akkor tudja, hogy gyermeke a földhöz vágja magát. Nos ez a példa a normál gyerekre vagy az autistára vonatkozik? Mindegyikre! Mi tanítjuk őket viselkedni. Én például a bevásárlásnál sosem aggódtam . Egy dolgot kap és ennyi! Nem akármit! Ebből vagy abból választhat! Most újra fejtsem ki mi történik ha egyszer valamit másként csinálok? Ha egyszer ráengedem azt ,hogy azt kapja meg amit csak akar? Nem ő a főnök! S ezen a dolgon nem sok szülőt látok normál helyzetben sem elgondolkodni. Beszélnék még kicsit az önzőségről ami szorosan ide köthető. Az autista 2-3 éves gyereknél nem létezik más érdek mint a saját szükséglete és még később se nagyon. Ezt itt ebben az esetben nagyobb elnézést és tolerációt igényel mint egy normál esetben. Ő csak úgy tud gondolkodni ahogyan tud. Szociális készségei sérültek . Itt magam példáját mondva tudom ,hogy különbséget kell tenni. Itt sokszor kellett Csengének magyarázni, hogy tőle miért várom el ,amit Zselykétől nem. Ez hatalmas nehézségeket okoz, és lelki törést egy olyan családban ahol ez nincs lekommunikálva megfelelően a testvérek között. Így sem egyszerű ezzel élniük. Mégis kell a tudatosítás itt is. Nehéz megtalálni a határokat megengedhető és nem megengedhető dolgok közt. De a következetes viselkedés mindig célszerű! Az egyetlen hosszú távon eredményt hozó megoldás!
Utolsó kommentek